Cyklovýlet: Gombasecká jaskyňa

Cyklotrasa “Gombasecká jaskyňa” Vás prevedie rozmanitým terénom aj nadmorskou výškou a zoznámi Vás so zaujímavosťami okolia.

Schladenie v “rozprávkovej” jaskyni, šliapanie do pedálov v kopcoch striedané so zjazdami, či voňavé čisté lesy Slovenského krasu. Toto všetko zažijete, ak sa rozhodnete pre túto lákavú cyklotrasu, na ktorej sa zaručene nudiť nebudete.

Cestou uvidíte národné prírodné pamiatky, dozviete sa čo to o histórii a navštívite tiež pamiatku UNESCO či chránené krajinné oblasti.

1. zastávka

Trasu začnete priamo v centre Rožňavy, popri železničnej stanici, kde sa začínal i predchádzajúci okruh. Pôjdete od Námestia baníkov, na juh po Šafárikovej ulici von z mesta, okolo železničnej stanici pokračujete rovno. Trasa je od železničnej stanice značená modrou cykloznačkou. Za benzínovou pumpou odbočíte mierne doprava. Prejdete cez obec Brzotín a pokračujete po modrej smerom na obec Kružná.

2. zastávka

V obci Kružná máte dve možnosti. Môžete pokračovať po modrej cykloznačke, ktorá vás rovinatými vedľajšími cestami dovedie až ku Gombaseckej jaskyni, alebo pre dobrodružnejších a zdatnejších cyklistov máme alternatívnu ako si trasu trochu spestriť, cez Plešiveckú planinu.
Keď sa rozhodnete pre spestrenie, pokračujte až na koniec obce a odbočte doľava pri miestnom kostolíku. Za dedinou sa napojíte na lesnú cestu. Čaká vás dlhé stúpanie na planinu.

3. zastávka

Keď vystúpate na planinu, trasa sa vyrovná. Zaslúženou odmenou budú lúky a lesy Slovenského krasu, ktoré si užijete v menej náročnom teréne. Na jednej z lúk prejdete okolo horárne. Odporúčame mať stiahnuté GPX súradnice, ktoré nájdete na našej stránke pre lepšiu orientáciu. Popri horárni pokračujete cez lúku, vľavo do lesa. 2,5km za horárňou, sa v lese napojíte na žltú turistickú značku, ktorá bude križovať vašu lesnú cestu. Odbočíte doľava a čaká vás zjazd z planiny. Tento úsek je pre naozaj zdatných cyklistov, aj keď zo začiatku to tak nemusí vyzerať. Po chvíľke príjemného zjazdu sa trasa zmení na zjazd, pri ktorom niektorí miestami zosadnú z bicykla. Tí zdatnejší si vyskúšajú svoje schopnosti. Je to však len kúsok. Pri zjazde na protiľahlej Silickej planine máte výhľad na Brzotínske skaly. Neprehliadnite ich!

4. zastávka

Po zjazde z planiny prejdete cez hlavnú cestu do obce Slavec. Tu ste znovu na modrej cykloznačke z ktorej ste odbočili v obci Kružná. Cez Slavec prejdete rovno. Za obcou je dobre značená poľná cesta, medzi železnicou a hlavnou cestou.

5. zastávka

Poľná cesta bude križovať železnicu. Prejdete na druhú stranu a ste opäť na betónovej ceste. Na hlavnej odbočte doľava a už ste kúsok od Gombasecej jaskyne, ku ktorej vás dovedú informačné tabule.

6. zastávka

Z Gombaseckej jaskyne sa vrátite späť, až na to, že keď ste odbočili predtým na Plešiveckú planinu, už neodbočíte a po modrej cykloznačke sa vrátite do Rožňavy.

Cykloservisy

Telefón: 0948 205 226
www.tikroznava.sk
O Gombaseckej jaskyni
Gombasecká jaskyňa je kvapľová jaskyňa v Slovenskom krase, nachádza sa v chotári obce Slavec,v okrese Rožňava. V minulosti slúžila aj ako sanatórium na liečenie chorôb dýchacích ciest. V súčasnosti sa však v jaskyni choroby dýchacích ciest už neliečia.

Jaskyňa bola objavená v roku 1951 rožňavskou skupinou jaskyniarov a sprístupnená pre verejnosť bola v roku 1955. Za národnú prírodnú pamiatku ju vyhlásili v roku 1996. Vďaka svojmu významu a výzdobe bola zaradená do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO.

Vchod do jaskyne leží v nadmorskej výške 250 m. Dĺžka sprístupnenej časti jaskyne je 285 m ale keďže sa takmer celá trasa prechádza dvakrát, dĺžka prehliadkovej trasy je 530 m. Doba trvania prehliadky je približne 30 minút. Teplota vzduchu v jaskyni dosahuje 9,0 až 9,4 °C, relatívna vlhkosť 95 až 97 %.

Gombasecká jaskyňa býva označovaná aj ako rozprávková jaskyňa. Príroda totiž dala kvapľom rôzne zaujímavé tvary, ktoré sú ešte zvýraznené pestrou farebnosťou a ich tvorba neustále pokračuje. Dominantným prvkom jaskyne sú pozoruhodné tenké, duté brčká dosahujúce miestami dĺžku až 3 metre, ktoré ostro kontrastujú s červenohnedými povlakmi na stenách. Nechýbajú tu ani stalaktity či stalagmity. Medzi najkrajšie priestory patria Mramorová sieň s 8 metrov hlbokou studňou, Sieň mieru, Sieň múdrosti a Brková sieň.

gombasecka jaskyna
Na bicykli za UNESCOM
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram